top of page
המשוטטת, נלי אגסי, מאיה רביב, 2021

המשוטטת והעיר המודרנית- כנס

9.12.2021

יום חמישי, 9.12, 20:00

להרשמה לאירוע המקוון לחץ כאן

(האירוע יתקיים באנגלית)


הקדמה


דמות "המשוטט" שימשה את הוגי המאה ה-19 לתיאור החוויה האורבנית המודרנית. בכנס זה נבקש להשאיל דמות זו ולדון בה כדמות נשית כדי לבחון את היחסים בין העיר המודרנית לבין הנשים שהגו, תכננו, עיצבו, יזמו ופעמים רבות גם מימנו את פיתוחה. דמות "המשוטטת" מבטאת שינוי במעמד הנשים שחל במאה ה-20, אחרי שבמאות הקודמות לא היו להן אפשרויות שוות לפעולה ולנראות במרחב העירוני, שהוגדר בעיקרו כגברי. בכנס ננדוד בין תקופות, ערים ויבשות ונבחן את האתגרים שהציבו ערים אלה ואת התקוות שעוררו בקרב נשים שחיו ופעלו בהן. שלוש חוקרות בינלאומיות הוזמנו להתייחס לנושא. הכנס, המוקדש למפגש בין המשוטטת לעיר המודרנית, מתקיים כחלק משיח על התערוכה "המשוטטת"* של האמנית נלי אגסי והאנימטורית מאיה רביב שאצרה סברינה צגלה, המוצגת בחדר הפרויקטים בבית ליבלינג. בתערוכה, המשוטטת מבקשת לפענח את העיר המשתנה כאילו הייתה אריג: היא לובשת ופושטת אותה כמו שמלה, בניסיון לנכס אותה מחדש באמצעים שנתפסים כנשיים. אגסי ורביב מציעות מערכת יחסים חדשה בין המשוטטת לבין העיר תוך הצפת זיכרון נשכח של חזון, עשייה ונוכחות נשיים במרחב העירוני התל אביבי.

למידע נוסף על התערוכה לחץ כאן


תוכנית הכנס:


20:00 - הקדמה וברכות - סברינה צגלה, אוצרת התערוכה

20:10 - "המשוטטת" ו"האדריכלית": מודלים סותרים של מודרניות נשית? - פרופ' דספינה סטרטיגאקוס

"המשוטטת" נקשרת לרוב להנאה ולארעיות, "האדריכלית" ליציבות ולקביעות. מהו היחס בין שני המושגים הללו לבין התפיסות המשתנות של המודרניות הנשית בראשית המאה ה-20, ואיך הם קשורים לאופן שבו חוו נשים בזמן ההוא את החיים האורבניים? ההרצאה מתמקדת במאמצים של נשים בברלין לייצר לעצמן מרחבים אדריכליים, וחושפת רעיונות סותרים לגבי העצמה של נשים עירוניות באמצעות דמויות "המשוטטת" ו"האדריכלית".

דספינה סטרטיגאקוס היא סופרת והיסטוריונית. מחקריה בוחנים כיצד כוח ואידיאולוגיה פועלים באדריכלות, בין אם ביצירה של מרחבים ביתיים ובין אם ביצירה של אימפריות גלובליות. היא פרסמה ארבעה ספרים, ובהם  A Women’s Berlin: Building the Modern City (2008), שחושף את ההיסטוריה של מטרופולין נשי נשכח. סטרטיגאקוס מכהנת כסגנית מנהלת בתוכנית למצוינות  וכפרופסור במחלקה לאדריכלות באוניברסיטת ניו יורק בבאפלו.


20:30 - אדריכליות וארגוני נשים בארץ ישראל המנדטורית - ד"ר סיגל דוידי

אדריכליות הותירו חותם על האדריכלות המקומית, הפיצו את רעיונות האדריכלות המודרניסטית וקידמו אותה. הן תכננו בתי מגורים ובנייני ציבור גדולים, רבים מהם הוזנחו ונשכחו. ההרצאה מציגה את עבודתן של האדריכליות לוטה כהן, אלזה גדעוני מנדלשטם וג'ניה אוורבוך ואת תרומתן להתפתחות החברה היהודית בארץ ישראל המנדטורית על ידי תכנון מוסדות חברתיים עירוניים, שיזמו ארגוני הנשים ויצו, מועצת הפועלות וליגת נשים לישראל (לנ"י).

סיגל דוידי היא אדריכלית והיסטוריונית של אדריכלות. מחקריה עוסקים בקשר שבין אדריכלות מודרנית בתקופת המנדט בארץ ישראל המנדטורית לבין לאומיות, הגירה, מגדר וזקנה. ספרה בונות ארץ חדשה – אדריכליות וארגוני נשים בתקופת המנדט יצא לאור בשנת 2020.


20:50 - המשוטטת באמצע המאה ה-20: העיר של סימון דה בובואר - פרופ' אמריטה מרי פפצינסקי

סימון דה בובואר מוכרת בעיקר כפילוסופית, פמיניסטית וסופרת. העיסוק הנרחב שלה באדריכלות ובאורבניות מודרנית ידוע פחות. הוא נבע מתוך תחושתה כי לעיר המודרנית יש פוטנציאל לעודד ולטפח את החירות והשגשוג של כל בני האדם, ובעיקר של נשים. ההרצאה תעסוק במסע של דה בובואר בשלהי שנות ה-40 בכמה ערים בארה"ב ובחוויות שלה כאישה רווקה, לא צעירה, זרה וביסקסואלית. על בסיס תיאורי המסע שכתבה דה בובואר, פפצ'ינסקי תדון בפוטנציאל ובמגבלות של העיר המודרנית ככוח משחרר עבור נשים.

מרי פפצינסקי היא היסטוריונית של אדריכלות, אוצרת וסופרת, שחיה בברלין. מחקריה עוסקים במגדר באדריכלות, באורבניזם ובביוגרפיות של נשים אדריכליות. היא שימשה יועצת מדעית של התערוכה "Frau Architekt" במוזיאון הגרמני לאדריכלות (DAM) בפרנקפורט ב-2017. עד שנת 2021 כיהנה כפרופסור לאדריכלות וחברה באוניברסיטה הטכנית של דרזדן.


21:10 - פאנל שאלות ודיון עם משתתפות הכנס, האמניות והקהל


21:30 - סיכום

bottom of page